نشانه شناسی سفال معاصر کلپورگان و ساخت سرامیک های کاربردی به شیوه خاتم

پایان نامه
چکیده

همواره پژوهش هایی که در حیطه ی هنرهای سنتی، به خصوص حوزه ی نقوش و معناشناسی آن ها صورت می گیرد، به بازشناسی ارزش هایی هویتی و فرهنگی این هنرها منجر خواهدشد. در این میان دانش نشانه شناسی یکی از روش هایی است که برای خواندن متون تصویری، کلامی و تجسمی مورد استفاده قرار می گیرد، نقوش مختلف در هنرها زمانی که در برگیرنده ی معنا می شوند تبدیل به نشانه شده و می توان در قالب نظام نشانه شناسی به مطالعه ی آن ها پرداخت. سفالینه های کلپورگان به عنوان میراث دار هنر کهن و ارزشمند سفالگری در سرزمین بلوچستان ایران، در بردارنده ی نقوشی است که در قالب فرم های هندسی با بیانی انتزاعی، دارای معانی می باشد. با هدف بررسی و مطالعه ی نقوش سفال کلپورگان، نشانه شناسی سفال کلپورگان کمک خواهد کرد نشانه های سفال این منطقه را که به عنوان بخشی از بافت فرهنگی سرزمین بلوچستان قلمداد می شود در حوزه های معنا شناسی و ساختاری مورد بررسی قرار داده تا نقش مهم ارتباطی این نشانه ها میان سفالگر به عنوان خالق این نشانه ها و مخاطبان انسانی او پی ببریم. با خوانش نشانه های سفال کلپورگان روشن شد، نقوش سفال کلپورگان در قالب نشانه ها دارای معانی مختلفی می باشند که به طور کلّی بازتاب باورها، عقاید، فرهنگ قوم بلوچ می باشند و در الهام گیری این نشانه ها از طبیعت بلوچستان نیز استفاده شده است. پژوهش پیش رو به روش تاریخی، توصیفی، تحلیلی، تجربی صورت گرفته و در جمع آوری اطلاعات از مشاهده ی میدانی و منابع مکتوب در رابطه با فرهنگ اعتقادات و سرزمین بلوچستان بهره گرفته شده است،که می توان از آن در بازشناسی هنر سنتی گذشته و الهام گیری در جهت ساخت آثار هنری معاصر بهره گرفت. همچنین در این پژوهش با بهره گیری از نقوش هندسی سفالینه های کلپورگان و با استفاده از شیوه خاتم، در ساخت سرامیک های کاربردی متناسب با فضای امروزی کوشیده شده است تا با تلفیق دو شیوه هنرهای سنتی ارائه ای نو درجهت تقویت این هنرها صورت گیرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی انسان شناختی نقوش سفال «کلپورگان» سراوان

مقالۀ حاضر در نظر دارد به بررسی و فهم نقوش تزیینی سفال «کلپورگان» از دیدگاه فرهنگ و جامعه آفریننده اش بپردازد. سفال کلپورگان دست ساختۀ فکر و اندیشه زنان بلوچ است و گسترۀ مادی و معنوی بسیاری را از فرهنگ بلوچ در خود جای داده است. این مقاله با رویکرد انسان شناسی هنر یه دنبال پاسخ این پرسش که: معانی فرهنگی نقوش سفال های کلپورگان برای سازندگان آنها چیست؟ در این پژوهش توصیفی-تحلیلی نویسنده با تکیه بر...

متن کامل

از نشانه های شهری تا نشانه های فرهنگی- اجتماعی؛ به سوی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی

بناها به عنوان نشانه‌های شهری نقش مهمی در محیط شهری از خلق هویت تا جهت‌یابی ایفا می‌کنند و اگر معنای ثانویه‌ای بر آن ها مترتب گردد تبدیل به نشانه‌های فرهنگی- اجتماعی می‌گردند. بنابر‌این بررسی عواملی که در ارتقای یک اثر معماری به نشانه فرهنگی- اجتماعی موثرند، حائز اهمیت است. هدف نوشتار پاسخگویی به این پرسش است که: چه عواملی و چگونه در ارتقای معنای یک اثر معماری از نشانه شهری به نشانه فرهنگی اجتم...

متن کامل

بررسی انسان شناختی نقوش سفال کلپورگان

سفال دست ساخت? فکر و اندیش? انسان از دور? نوسنگی است و با ویژگی هایی که دارد حامل اطلاعات گویایی از شیو? تفکر، مذهب، هنر و بازنمودی از فرهنگ جامع? تولیدکننده است .«کلپورگان» ، یکی از مناطقی است که سادگی و روح بدوی موجود در سفالینه های آن بعد از گذر هزاران سال حفظ شده و هنر سفالگری اش را متمایز کرده است. این رساله، با استفاده از پژوهش انسان شناسی و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه و مشاهده در سطح...

15 صفحه اول

گونه شناسی تطبیقی خاتم غیرمثلث

آنچه از واژۀ هنر خاتم در ذهن نقش می‌بندد، سطحی است که با مثلث‌های کوچک پوشانده شده است. این روش، خاتم مثلث نام دارد، ولی شیوه‌های دیگری نیز وجود دارند که در آن‌ها به‌جای مثلث از دیگر نقوش هندسی استفاده شده است. این آثار به طور کلی در گروه خاتم غیرمثلث دسته‌بندی می‌شوند. گروه خاتم غیرمثلث که شیوه‌های مختلف و نقوش متعددی را نیز شامل می‌شود، به سرعت در حال فراموشی است. همین امر باعث شده تا حدس‌های...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023